måndag 7 februari 2011

Idag blir de Lasange

Idag ska jag prova göra en Lasange som jag aldrig har gjort förut. De e roligt att få tips på bra (GI)recept så de blir lite variation. Jag hamnar gärna i samma tråkiga middagsmat vecka för vecka å de e så tråkigt.
Som sagt jag hittar mina nya recept på min kusins blogg http://loppfroken.blogg.se ta er titt där lite då och då så kanske ni med hittar nått kul.
El kanske ni har några bra recept att dela med sig av ;)

Lasagne med chévre och fetaost
4-6 portioner

2 gula lökar
2-3 vitlöksklyftor
smör
600 gr lamm- eller nötfärs
salt och peppar
1 röd chili
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 msk chilisås
2 msk ajvar relish
1 msk kalvfond
3 dl grädde
1 tsk torkad basilika
salt och svartpeppar
2 auberginer (jag tog squash istället)
olivolja
200 gr fetaost
1 kruka färsk basilika
150 gr chévreost
1 röd paprika (den uteslöt jag eftersom jag inte tål paprika, kan tänka mig att det är gott med tomat istället)

Sätt ugnen på 225 grader. Skala och finhacka lök och vitlök. Hetta upp en gryta med smör och bryn löken och vitlöken. Lägg i färsen och bryn den, salta och peppra. Finhacka chilin och blanda ner i färsen. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, chilisås, ajvar relish, kalvfond och grädde och låt koka upp. Krydda med basilika och smaka av med salt och peppar. Låt koka ihop i 15 minuter.
Skiva auberginen på längden så att det blir som lasagneplattor. Smörj en ugnsfast form med olja och lägg ett lager köttfärssås i botten. Lägg på ett lager auberginplattor och ringla över lite olja. Salta och peppra. Strö över smulad fetaost och hackad basilika. Lägg på resterande köttfärssås och ett topplager auberginplattor. Ringla över olja, salta och peppra. Strö över smulad chévreost. Skär paprikan i skivor och lägg överst. Gratinera i mitten av ugnen ca 30 minuter.

Igår åt vi oxå väldigt gott
detta:
Ugnsbakad kycklingfilé med paprikamarinerade grönsaker
4 portioner

4 kycklingfiléer
300 gr buffelmozzarella
100 gr coctailtomater
½ dl hackad färsk basilika
4 tsk ajvar relish
8 skivor salami
salt och peppar

2 rostade paprikor på burk
1 vitlöksklyfta
2 kvistar bladpersilja
1½ dl olivolja
½ dl balsamvinäger
2 l färska champinjoner
225 gr kronärtskockshjärtan på burk (jag hade ingen kronärtskockshjärtan denna gången)
1 gul paprika
1 röd paprika 150 gr kärnfria svarta oliver
salt och peppar

Börja med grönsakerna. Mixa paprika, vitlök och persilja. Tillsätt olja och balsamvinäger och mixa till en jämn dressing. Smaka av med salt och peppar.

Skär champinjonerna i mindre bitar och lägg i en stor skål. Skölj kronärtskockorna och blanda med champinjonerna. Skär paprikorna i mindre bitar. Hetta upp en stekpanna med olja och bryn paprikan i några minuter. Låt svalna och blanda med svampen. Häll av oliverna och blanda med grönsakerna. Tillsätt dressingen och rör ihop ordentligt. Ställ i kylskåp och låt marinera i ca 1 timme. Servera tillsammans med kycklingfiléerna.

Sätt ugnen på 175 grader. Skär ett snitt längs med kycklingfiléerna. Skär mozzarellan i skivor och dela tomaterna. Fyll filéerna med mozzarella, tomater och basilika. Lägg kycklingfiléerna tätt i en ugnsform. Bred över ajvar relish och lägg på salamiskivor. Krydda med salt och peppar. Ugnsbaka i mitten av ugnen i ca 20 minuter. (fast minst 30 minuter krävs det nog )

Smaklig måltid

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar